Jak uczyć się skutecznie?

 

Czy wiesz, że najszybciej zapamiętujesz, kiedy uczysz się aktywnie? Przyswajasz zaledwie 10% tego, co czytasz i aż 90% tego, co mówisz lub robisz!

Zasady efektywnej nauki

1. Pozbądź się „rozpraszaczy”

Zanim rozpoczniesz naukę, schowaj do pudełka lub szuflady wszystkie „rozpraszacze” uwagi: telefon, pilot od telewizora, smartwatch. W pomieszczeniu, w którym się uczysz, powinna panować cisza.

2. Nie odkładaj nauki „na później”

Tym, co najbardziej blokuje w przyswajaniu wiedzy, jest świadomość ogromnej ilości materiału. Zaczynając wcześniej i ucząc się systematycznie, nie musisz pochłaniać niewyobrażalnych porcji wiedzy w krótkim czasie. Odwlekanie nauki powoduje nawarstwianie się materiału, który trzeba jeszcze powtórzyć i ogromny stres. Pamiętaj, że efektywnie znaczy systematycznie!

3. Ucz się partiami

Nauka jest dużym wysiłkiem dla umysłu. Po pewnym czasie nauki „non stop” mózg zaczyna pracować na zwolnionych obrotach i zapamiętuje mniej. Dlatego łatwiej przyswoisz sobie małe porcje materiału, ucząc się regularnie.

4. Trenuj pamięć i koncentrację

Przeznaczaj na trening tylko 5 minut dziennie. Nauczysz się szybciej skupiać i zaczniesz popełniać mniej błędów podczas rozwiązywania zadań.

5. Zabieraj się do nauki z pozytywnym nastawieniem.

Znajdź w sobie pozytywne nastawienie. Im silniejsza będzie Twoja motywacja, tym więcej osiągniesz. Pomyśl czy nie warto się czegoś dowiedzieć czegoś dla siebie? Przecież wiedza z każdego przedmiotu poszerza Twoje horyzonty. Im więcej wiesz tym szybciej się uczysz, bo lepiej kojarzysz nowe informacje a tymi, które nabyłeś wcześniej.

6. Uwierz we własne możliwości.

Zaprogramuj swój umysł na sukces, osiągniesz go, bo wtedy wkładasz w swoją pracę wiele uwagi, energii, wysiłku. Stawianie sobie wysokich, ale realnych wymagań jest najlepszą inwestycją we własny rozwój.

7. Dbaj o odpoczynek.

Kiedy uczysz się całą noc, możesz na klasówce mieć zaćmienie umysłu. Mózg potrzebuje odpoczynku. To właśnie w czasie snu następuje wydzielanie hormonu wzrostu i substancji chronionych neurony. Jeśli sen trwa zbyt krótko, umysł buntuje się i pracuje na zwolnionych obrotach. Może nawet zemścić się za brak snu i zupełnie zablokować wszystkie informacje, które mu powierzyłeś. Pamiętaj też, żeby w czasie nauki robić sobie przerwy. Jeśli uczysz się nieustannie, może nastąpić „zmęczenie materiału” i Twoja nauka przestanie być skuteczna.

8. Długo siedziałeś nad książką, ale nie masz pojęcia, o czym czytałeś?

Takie siedzenie nad książką to strata czasu. W trakcie czytania postaraj się skoncentrować nad treścią zamiast przyglądać się literom. Ważne jest, byś miał pełną kontrolę nad własnym umysłem, tak jak kierowca nad pojazdem.

Czytanie zacznij najpierw od całości. Po wstępnym zapoznaniu się z tekstem czytaj aktywnie: myśl, kojarz, porządkuj materiał, dyskutuj z autorem, kontroluj tok jego rozumowania, stawiaj sobie pytania i szukaj na nie odpowiedzi.

Pamiętaj, że człowiek myśli czterokrotnie szybciej niż mówi. Jeśli czytasz w takim tempie jak mówisz, pozostawiasz swoim myślom mnóstwo czasu na to, aby zajęły się czymś innym.

A zatem:

· Jeśli tekst jest trudny przyspiesz tempo czytania. Nie dawaj swoim myślom czasu na bujanie w obłokach. Łatwiej wtedy zrozumiesz treść, rozumienie sprzyja zapamiętywaniu.

· Jeśli w trakcie czytania musisz z tekstu wyłowić najważniejsze informacje, wyświetl je sobie. Podkreśl kolorami, notuj na marginesie.

· Jeśli tekst jest trudny, notuj w zeszycie zależności i związki między teoriami, faktami czy zasadami. Spróbuj to zrobić za pomocą wykresów, ramek, strzałek, podkreśleń, kolorów. Jeśli wykonany przez ciebie będzie przejrzysty, to z pewnością pomoże ci w zrozumieniu i opanowaniu materiału.

· Jeśli tekst jest długi to podziel go na logiczne części i referuj sobie treści po przeczytaniu każdego fragmentu. Każdy akapit powinien mieć swoje hasło wywoławcze. Zapisuj je. Ułatwi ci to powtórzenie całości.

9. Uczyłeś się, ale na drugi dzień niewiele pamiętałeś?

Materiał wyparował z Twojej głowy, gdyż nie nastąpił jego transfer do magazynu pamięci trwałej. Aby wiadomości zostały tam zakodowane, muszą być jeszcze powtórzone i utrwalone. Jednokrotny kontakt z materiałem nie powoduje wytworzenia w mózgu tzw. Engramów, czyli śladów pamięciowych. Im więcej powtórek, tym engramy są trwalsze. Łatwiej też wtedy wydobyć z głowy wiedzę na każde żądanie. Ważne jest, abyś zrozumiał to, czego się uczysz.

10. Położyłeś się i miałeś najszczersze chęci do nauki, ale zasnąłeś nad książką?

Twój organizm zareagował prawidłowo. Mózg jednoznacznie odczytał otrzymany sygnał: teraz odpoczywam. Maszyneria myślenia pracuje na wysokich obrotach jedynie w pozycji pionowej i przy pewnym napięciu mięśniowym.

11. Nie zdążyłeś odpowiedzieć na klasówce na wszystkie pytania?

Na klasówce:

Zacznij odpowiadać na łatwiejsze pytania. Jeśli rozpoczniesz od trudniejszych, będziesz się denerwować, że czas ucieka, a ty nie możesz sobie z tym pytaniem poradzić. Pierwsze rozwiązanie daje ci gwarancję sukcesu. Udzieliłeś odpowiedzi na łatwe pytania, nabrałeś przez to pewności, ze wszystko idzie w dobrym kierunku. Po takiej rozgrzewce twój mózg może zmierzyć się z trudnymi pytaniami. Pamiętaj kiedy się denerwujesz, nie myślisz racjonalnie.

12. Musisz napisać wypracowanie, ale nie wiesz jak się za to zabrać?

Na początek zrób rozgrzewkę w postaci ćwiczenia płynności słownej: w ciągu 3 minut napisz jak najwięcej wyrazów zaczynających się na daną literę, np. na w. nie zmarnuj rozgrzewki jeśli nie zajmiesz się wypracowaniem w ciągu najbliższych 10 minut, rozgrzewkę trzeba będzie powtórzyć.

Potem zapisuj sobie myśli, które przychodzą ci do głowy w związku z tematem pracy. Mogą to być hasła, fakty, tezy, idee, nazwiska, wydarzenia, refleksje, komentarze, pomysły, cytaty. Zrób konspekt pracy. Zastanów się nad dobrym wstępem. W zasadniczej części wypracowania zadbaj o to, aby we właściwej kolejności znalazły się główne zagadnienia. Powiąż je w logiczną całość. Zakończenie pracy musi zawierać wnioski podsumowujące główne myśli. Powinno się ono odwoływać do wprowadzenia i odnosić do pytań tam sformułowanych. Pisz czytelnie i zadbaj o akapity.

13. Masz problem z zapamiętywaniem dat, wzorów, słówek, definicji, nazwisk pisarzy i tytułów utworów?

Jest na to rada. Na małych kartonikach wypisz wiadomości, których musisz się nauczyć: na przykład po jednej stronie zapisz datę, a na odwrocie- wydarzenia, którego dotyczy. Następnie spójrz na datę i spróbuj powiedzieć, jakie wydarzenie miało miejsce. Sprawdź na odwrocie i jeśli odpowiedziałeś poprawnie, kartonik odłóż na bok., jeśli nie – odłóż go na koniec kolejki do poprawki. Czas przeznaczony na pisanie na kartonikach zwróci się z nawiązką, bo w taki sposób nie tylko uczysz się szybciej , ale i skuteczniej.

14. Język obcy jest dla ciebie obcy?

Nie masz wyjścia – musisz go oswoić. Potraktuj naukę języka jako hobby. Zacznij kolekcjonować słówka i zwroty. Ucz się ich osobno i w kontekście w następujący sposób:

· usłysz

· zobacz

· spróbuj je skojarzyć z podobnymi, które już znasz

· powtórz je

· wyobraź je sobie

· przeliteruj

· napisz je

· utwórz z nimi związki literowe i zastosuj je w zdaniach.

Ucząc się słownictwa, nie zapomnij o gramatyce. Słowa to cegły, a gramatyka to zaprawa. Najszybciej opanujesz struktury gramatyczne, jeśli je zrozumiesz. Pamiętaj, że znajomość gramatyki powinna pomagać ci w zrozumieniu i tworzeniu własnych wypowiedzi.

Podsumowanie:

· aby nauczyć się czytać – musisz czytać,

· aby nauczyć się rozumienia mowy – musisz słuchać

· aby nauczyć się pisać – musisz pisać

· aby nauczyć się mówić – musisz mówić, choćby do samego siebie.

15. Boisz się sprawdzianów, klasówek, egzaminów?

Lekkie zdenerwowanie pobudza do sprawnego działania, wręcz mobilizuje, więc nie powinieneś się martwić. Kiedy jednak lęk cię paraliżuje, zastanów się, co jest tego powodem. Jeśli jesteś dobrze przygotowany, pomyśl logicznie: czego masz się obawiać? Wydaje ci się, że czegoś nie umiesz? Myśl przede wszystkim o tym, co wiesz, a nie o tym, że czegoś nie umiesz. Pamiętaj, że nie ma ludzi, którzy wiedzieliby wszystko. Parę głębokich oddechów i wiara w swoje możliwości z pewnością ci pomoże. Musisz mieć zaufania do siebie i myśl pozytywnie.

16. Uwaga!

Nie myśl, że po przeczytaniu tego artykułu zaczniesz uczyć się skutecznie (nikt jeszcze nie schudł od czytania diet). Wskazówki te należy wprowadzić w życie zaraz po przeczytaniu. Sukces zapewni ci przekonanie, że chcesz go osiągnąć, a pomoże ci w tym determinacja, upór, wytrwałość i systematyczność.

Na dobry początek ułóż sobie plan tygodnia. I realizuj go.

Jeśli zobaczysz lub usłyszysz – zapomnisz.

Jeśli zobaczysz i usłyszysz – zapamiętasz.

Jeśli zobaczysz, usłyszysz i zrobisz – zrozumiesz.

Przyjemnej nauki…

  w Szczucinie